h
Kevés néha több!
2017. Okt. 20.

Sok alkalommal előfordul, hogy hosszú percig tanakodok, mit is vigyek magammal aznap, mit pakoljak, melyik táskába. Igazi dilemma ez, hogy vajon mire lesz szükség mit fog enni a hal, de a legtöbb esetben mindig csak pár csali az, amit használni fogunk aznap. Ebben a cikkben pár apróságot mutatnék be, ami hasznos lehet a rögtönzött horgászatok során.

Hodula Tamás

El kell különíteni a horgászatokat, hogy egy ismert vízre megyünk-e, vagy ismeretlenre, illetve pár órás pecát tervezünk, vagy több naposat? Ezek a tények nagyban meghatározzák a horgász felszerelés méretezését számomra. Van, amikor idegen vízre megyek, akár több napra, akkor, amit csak lehet, magammal viszek, mert nem tudom, mit kell majd alkalmazni, és ha már a vízen vagyok, akkor realizálódik bennem a helyes taktika és az alkalmazandó csalik típusai. Van, hogy az autóban hagyom a felszerelés felét, mert látszik már a pergetés előtt mi az, ami kelleni fog, de ha például csónakból horgászok és lehetőség van rá, akkor lehető legtöbb dolgot magammal viszem. Néha szükséges a rögtönzés, mondjuk egy időjárási változás miatt, vagy mert a tervezett taktika nem működik.

Azokon a napokon, amikor félnapos vagy pár órás pergetésre készülök, akkor próbálom leszűkíteni a felszerelést. Nem beszélve a parti cserkelős pecák esetében, nem szerencsés túl sok súllyal sétálgatni, én nem szeretem. Legtöbb esetben ilyenkor egy botot viszünk el magunkkal, rajta egy megbízható orsóval. Itt hadd álljak meg egy pillanatra, mert friss karácsonyi ajándékként került forgalmazásba egy új pergető orsónk a PredatorZ Oplus Flash.

Rendelkezik minden olyan elvárással, ha lehet így fogalmazni, amit tudni kell a manapság a pergető orsóknak. Fém ház, precíz fék, alumínium dob, nagyméretű csapágyazott zsinórvezető görgő, azonnal megálló visszaforgás gátló, kiegyensúlyozott rotor. Ezek a tulajdonságok eredményezik, hogy egy igazán megbízható, hosszú élettartammal bíró társ lesz a pergetés során. Én mindig fonott zsinórral horgászom, mert jobb a kontaktus a csalival, és jobban bírja a monofilnál az igénybevételt. Erre a frontra is érkezett egy új termékünk, a PredatorZ Classic braid line fonott zsinór.

Én előnyben részesítem az élénk színű zsinórokat, mert jobban látom a kapásokat, a csalim mozgását. A fluo yellow szín tökéletesen visszaadja minden rezdülését a csalimnak, a víz alatt. A zsinórról annyit kell tudni, hogy 4 körszőtt szálból van fonva, amelyek mindegyike impregnálva van, aminek köszönhetően minimális vizet vesz fel, illetve jól bírja az igénybevételt.

Következő dolog, ami elengedhetetlen a pergetés során a táska, amit cipelnünk kell a horgászat során. Megérkezett, egy viszonylag kisebb mérető pergető táskánk, amiben egy ilyen horgászathoz elegendő felszerelés el fog férni. A belső tágas rekeszben, akár a 37 centiméter hosszú csalis dobozokból 5 darabot is el tudunk helyezni. Egy nagyméretű első rekesszel és két oldal tárolóval is rendelkezik, amiben a kiegészítőknek is jut bőven hely. Ha ügyesek vagyunk, akkor elegendő cuccot tudunk magunkkal vinni, és a vállunkat sem fogja letépni a pergetés során a sok súly. Erős, mind két irányban húzható cipzárral van minden zseb ellátva, ezáltal nagyon könnyedén tudjuk őket használni, a pakolásuk ezzel akadálymentes. A táska alsó része egy vízhatlan bevonattal van varrva, ha esetleg nedves helyre tesszük le, akkor nem fog felázni, a benne tárolt dolgok nem fognak elázni. A táska anyaga a kisebb esőnek is ellenáll, de egész napos felhőszakadásban ne tartsuk benne a szendvicsünket.

A kötelező felszerelés még az engedély természetesen, de azon felül, ami elengedhetetlen, az egy kis doboz a kapcsoknak, amit közvetlenül a zsinórra kötök fel, amibe a csalikat szoktam akasztani. Mindenképp legyen nálunk egy fogó, amivel a jól ülő horgot sérülés nélkül ki tudjuk szabadítani a hal szájából. A fogón hasznos, ha egy precízen vágó rész is ki van alakítva, szereléskor a felesleges zsinórt le tudjuk csípni. Vigyünk magunkkal egy kéztörlőt, ha a kezünk vizes lesz, akkor gyorsan meg tudjuk törölni szárazra. Ebbe a hidegben nagyon kellemetlen, ha a kezünk sokáig vizes marad. A kezünk védelme érdekében kesztyűt is vigyünk magunkkal. A vastag, meleg kesztyű kissé megnehezíti a horgászatot, sokan nem is tudnak dobni kesztyűben, de azt biztos, hogy szerelni, csalit cserélni azt nem lehet benne. Az Oplus termékek között található egy ujjatlan kesztyű, amit már a késő őszi napoktól érdemes használni. Igaz vékony az anyaga, de elegendő, hogy a kézfejünk ne hűljön ki még akkor sem, ha pont a szereléssel bajlódunk. Nagyon sok hőt tudunk veszíteni a végtagjainkon keresztül, ezért a kezünket mindenképp védjük. A tenyér rész kissé párnázott, csúszásmentes, kényelmes viselet, ezért a hidegben a jéggé fagyott bot tapintása nem lesz annyira kellemetlen. Mivel vékony rugalmas az anyaga, nyugodtan rá is húzhatunk melegebb kesztyűt is, amikor már fáznak az újaink is. Sok profi horgászon még nyári melegben is látok hasonló kesztyűt, amit bevallok először nem értettem, de most már látom a hasznát. Egy részt véd a leégéstől, másrészt, ha bevizezzük, akkor hűt minket. A halak megfogásában is segít minket, hisz biztosabban tudjuk megtartani a halat, a kicsúszás lehetőségét ezzel nagyban lecsökkentjük.

Téli horgászatok során sokszor ér minket a vízparton a sötét, egy részt mert rövidek a nappalok, másrészt mert meg várjuk szándékosan az alkonyatot, hisz a kapás időszak ilyenkor erősebb a tapasztalatok alapján. Fejlámpának is el kell férni a táskában, nélküle szinte nem is tudunk horgászni. Ha holdmentes időnk van, akkor a csalik cserélése, a hal kiemelése, horog szabadítása nagyon nehézkes lenne. Ne feledjünk meg a biztonságról sem, a csúszós köveken való közlekedés sem egy életbiztosítás lámpa nélkül. Ajánlom mindenki figyelmébe a PredatorZ Oplus N-Light fejlámpát. Mérete miatt kényelmesnek mondható, nincs nagy súlya, nem fog tőle megfájdulni hosszú távon sem a fejünk. 3 W-os led van benne, amit tudunk 90 és 45 lumen erősséggel kapcsolni. Szerelve van továbbá piros leddel is, ami akkor hasznos, ha csak minimális fényt akarunk kapcsolni. A vizet csak óvatosan világítsuk meg, el tudjuk zavarni vele a ragadozókat, főleg a kapitális példányok nagyon óvatosak!

A legutóbbi horgászat tervezésénél figyelembe kellett venni, hogy a télnek köszönhetően be lesznek fagyva az álló vizek, ezért főként a nagy Duna lehetett a meghorgászható pálya. Igen ám, csak az erős szél nem tette lehetővé, hogy kimerészkedjünk rá. Az erős szél szerencsére hozott kis felmelegedést, ezért a hullámoknak volt annyi ereje, hogy a jeget feltörték a holtágakon. Örültünk a kényszerpályának, ahol az erdő kellő védelmet nyújtott a szél elől.

A jég, néhol még ellepte a holtág egyes részeit, de voltak jókora szabad területek ahol tudtunk pergetni. Tudtuk, hogy kapitális példányokra nem számíthatunk, de a kilós példányokból akár többet is foghatunk pár óra alatt. A fent említett felszerelést vittem, mert ismertem már a pályát és tudtam szelektálni a csalikból. Már az előző írások alkalmával is szemléltettem az akadós horgászat felszereléseit, amit most sem hagytam otthon, illetve természetesen került a dobozokba a PredatorZ gumi csalikból bőségesen.

A jég beállta ad a halaknak egy kis pihenőt, itt arra gondolok, hogy a horgászok nem tudják szétcsapni a vizet, ilyenkor, ha jég felolvad, mindig jobb a kapási ráta, a halak nem annyira gyanakvóak a műcsalikra. Most is igazi öröm pecában volt részünk, mert 3-4 óra alatt ketten nagyjából 15 db halat sikerült fognunk. Vegyesen jött fogas süllő és kő süllő is, ami érdekes volt, hogy a kövesek jó súlyban voltak, viszont a fogasok vékonykák voltak.

Ebben a cikkben leírtak arra az esetre igazak, amikor célzottan készülünk fel egy-egy vízre, tudjuk, milyen halakra számíthatunk és tudjuk, milyen csalikkal leszünk eredményesek. Hogy a fentiekben is írtam, vannak alkalmak, amikor több cuccal, indulok el horgászni, mert nem tudom, mit rejt majd az adott pálya.

Azoknak, akik most kezdik a pergetést, vagy a rögös út elején járnak, remélem hasznos tippeket, tanácsokat tudtam írni és segítséget nyújtottam a termékek vásárlásában. Amennyiben további termékeket szeretnének megnézni a PredatorZ Oplus kínálatból, akkor a www.fisch.hu oldalon, vagy a PredatoZ Facebook oldalunkat keressék fel.

Hodula Tamás

Név: Hodula Tamás

Kedvenc halfaj: Süllő, balin, csuka

Rövid bemutatkozás:

Gyerek korom óta horgászom. Eleinte nád botokkal kergettük a sneciket a Dunán, aztán nagyapámnak köszönhetően egyre több esetben jutottam el tavakra is, ahol úszós és fenekezős módszerrel próbáltuk a pontyokat megfogni. Aztán a match peca tetszett meg, és sokáig azt űztem. Ritkán pergettem akkoriban, de nagyjából 10 éve ez megváltozott. Sűrűbben szerettem volna pecázni járni, akár csak a munka után kicsit kikapcsolódni, és a pergetésben találtam meg a megoldást. Kevés cuccal, egy bottal a vízpartra érve már ki is tudtam kapcsolódni. Azóta szinte csak pergetek, szeretem a módszer aktív, cserkelős mivoltját. Kimondottan szeretem az újdonságokat tesztelni, még akkor is, ha az esetleg a fogás rovására is megy. Kihívásnak tekintem az új csalik megfejtését, hogy azokkal is túl járjak a ragadozók eszén. A pergető horgászat minden fajtáját szeretem, legyen az wobbler, plasztik csalik, vasak.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezni!